Tuesday 28 April 2015

Cara Merawat Rambut Agar Kelihatan "Ribut"

Cara Merawat Rambut Agar Kelihatan "Ribut"

Mungkin ini telah menjadi pertanyaan bagi banyak kaum wanita, "bagaimana caranya supaya rambut saya lembut dan halus?", "Bagaimana caranya supaya rambut saya sihat dan tidak bercabang?".
Banyak sekali wanita yang mempunyai masalah rambut (rosak, gugur, kering, bercabang), masalah ini adalah perkara yang sangat lumrah dihadapi oleh semua orang.
Semua wanita pasti ingin punya rambut yang cantik berkilau, kalau kata Syahrini tuh rambut indah "badai".
Walaupun untuk mendapatkan rambut cantik berkilat itu tidak mudah, bukan berarti tidak ada cara untuk mengurangkan dan mengatasi kerosakan tersebut.

Bukan hal yang mustahil untuk membuat rambut menjadi indah seperti sehabis dari salon dengan rawatan mudah ini:

Potonglah hujung rambut yang bermasalah. Lalu lakukanlah pemotongan hujung rambut secara rutin setiap 3-6 minggu sekali.
Minyak zaitun dipercayai dapat menguatkan rambut, mengurangkan rambut gugur, menghilangkan ketombe, membuat rambut menjadi bersinar dan lembut. Sapukan minyak zaitun ke kulit kepala sambil urut lembut selama kurang lebih 10 minit, tutup kepala anda dengan tuala yang dicelup ke air hangat selama kurang lebih 20 minit, lalu keramaslah seperti biasa.
Tambah 1 sudu kecil minyak zaitun ke syampu dan perapi, lalu tambahkan sedikit madu ke dalam conditioner anda. Madu dipercayai dapat melembutkan dan melicinkan rambut.
Gunakan topeng rambut selama 1 atau 2 minggu sekali.
Orang-orang percaya bahawa buih yang banyak menandakan bahawa rambut sudah bersih. Ini adalah cara fikir yang salah. Pakailah syampu secukupnya dan jangan terlalu banyak.
Memohon Vitamin rambut pada hujung-hujung rambut.
Kurangkan penggunaan alat-alat styling rambut yang panas seperti catokan dan hair-dryer. Gunakanlah alat-alat penggayaan yang natural dan tidak mempunyai kesan kerosakan pada rambut
Buatlah BB Cream untuk rambut anda sendiri iaitu dengan mencampurkan 1 sudu makan lidah buaya, 1 sudu makan minyak kelapa, dan beberapa titisan tea tree oil, aduk, lalu masukkan ke dalam botol dan gunakanlah ke hujung rambut anda. BB Cream ini boleh membuat hujung rambut anda menjadi sihat dan lembut.

No comments:

Post a Comment

Blog Archive